3 x 4 tips til nettbutikk
Disse tipsene og fine videoene går til alle med nettbutikk :o) Som oftest bruker man mye tid på sitt håndlagde produkt, også glemmer man at halve jobber er å selge det. Plettfrie bilder, utfyllende produktbeskrivelse og god markedsføring er alfa omega for å overleve i denne bransjen. Hvis ingen vet om varene dine kan de heller ikke kjøpe dem. Har man gode bilder er sjansen mye større for å havne på forsiden av Epla/Etsy, bli omtalt i blogger og linket til på feks Facebook og Pinterest. Er teksten informativ kan kundene trykke kjøp uten å nøle. Få orker å sende mail og vente på svar, da har de allerede surfet til noe annet.
Foto
- Lyse, klare bilder. Dagslys er det beste. Sjekk hvitbalansen og rediger evt i etterkant slik at fargene stemmer med virkeligheten.
- Nærbilder av detaljer, stoffkvaliteter, sømmer.
- Ulike vinkler. Baksiden er noe mange glemmer :o)
- Få frem størrelsen på ting, ved et målebånd, en fyrstikkeske eller en person. Selv om dette er nevnt i teksten er det lettere å se for seg med et eksempel.
Tekst
- Fortell om produktet ditt. Skap gjerne en historie og en følelse rundt det.
- Rams opp viktige opplysninger. Størrelse, vekt, farge, materialer, vaskeanvisning…
- Nevn noen bruksområder og evt annet som kan gjøre at kunden får lyst på det.
- Les korrektur! Skrivefeil virker useriøst.
Markedsføring
- Blogg, Facebook, Pinterest, Twitter, hjemmeside, nyhetsbrev. Bruk sosiale medier for hva de er verdt, men pass på å ikke mase bort følgere.
- Vær aktiv hos andre bloggere, skap deg et nettverk.
- Delta på markeder, del ut visittkort, brosjyrer. Kom i snakk med «kolleger»!
- Lag giveaways eller spons noe hvor du får omtale og trafikk til siden din.
Tips til gode produktbilder
Tips til bruk av modeller
Lise
mar 29, 2012 @ 15:12:53
Yes! Det er det 80% glemmer. Gjerne etter at de har startet butikk.
De vil så gjerne lage – og så glemmer de at salget tar minst like lang tid!
mar 29, 2012 @ 17:23:43
Kjempe fine tips 🙂 Har alt å si at ting blir vist frem på en fin måte! Takk for at du deler så mye nyttig med oss.
mar 29, 2012 @ 20:22:20
Bare hyggelig!
Laila
mar 29, 2012 @ 17:59:06
Jeg vil gjerne slenge på en liten detalj som mange ser ut til å glemme i farten…Kundeservice 🙂
Svare kjapt (og hyggelig) på henvendelser, informere om sending av bestillinger, (og evt oppgi sporingsnummer) og sist, men ikke minst; ikke tro at kundene er lettlurte. (Altså: vær ærlig, både angående produkter, materialer og leveringstid)
Vær like hyggelig og serviceinnstilt til nettkunden som du ville vært om kunden kom inn i din fysiske butikk, for vi liker at kunder kommer tilbake!
Kanskje ikke helt nødvendig å ramse opp alt dette, men jeg føler at i alle fall mange som nettopp har kastet seg ut i nettbutikksalg ikke har så voldsomt stort fokus på det 🙂
mar 29, 2012 @ 20:21:58
Kundeservice er et viktig punkt ja! Beste jeg vet er kunder som vender tilbake 😀
mar 30, 2012 @ 12:35:43
Gode tips, og veldig greit å få de listet opp! Det er lett å tro at ting selger seg selv, men sannheten er det motsatte hvis man ikke klarer å presentere varene på en skikkelig måte. Takk , Ingrid:)
Best Digital Cameras
apr 01, 2012 @ 00:35:27
I do consider all of the ideas you’ve offered on your post. They’re very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are too short for starters. Could you please lengthen them a bit from subsequent time? Thanks for the post.
bestdigitalcamerasreview.net
apr 02, 2012 @ 11:24:47
Yes, they are meant mostly as a reminder, not a full tutorial :o)